NTFU Fietvrouwen
Volg ons op Twitter Volg ons op Facebook
 
Nieuws

Advertenties met fietsende vrouwen slaan de plank nog weleens mis...

Wednesday, November 22, 2017

De elekrische fiets van Pinarello. Het fietsenmerk waar Chris Froome al meerdere malen de Tour de France mee won. Je zou denken dat misschien die link tussen een e-bike en de Tourwinnaar voor ophef zorgde, maar het was iets geheel anders.

 

“Ik heb altijd al met mijn vriend willen gaan fietsen, maar het leek altijd onmogelijk. Maar binnenkort is het mogelijk.” Dat is de quote die werd toegeschreven aan ‘couples rider’ Emma, die met de introductie van de elektrische racefiets ein-de-lijk een tochtje zal kunnen rijden met haar vriend. Want ja, je vriend bijhouden op de racefiets is zonder wat ondersteuning voor de vrouw natuurlijk niet mogelijk.

 

 

Het zal je niet verbazen dat dit niet zo goed werd ontvangen. Vooral door vrouwen, maar ook vele mannen konden zich niet vinden in deze vrouwonvriendelijke advertentie. De twee editors van Ella CyclingTips, de Australische website over vrouwenwielrennen, hebben er direct een artikel aan gewijd. Wedstrijdrenster Anne-Marije Rook zegt: “Vrouwen die een racefiets van 6000 dollar kopen weten wat ze doen. [...] Daarnaast maakt het hen geen moer uit hoe hard ze rijden tov de mannen of andere vrouwen. En tot slot: welke arrogante kerel zou alleen zijn eigen tempo willen aanhouden en niet iets langzamer willen rijden als hij met z’n vriendin of vrouw gaat fietsen?!”

 

Haar Ella CyclingTips-collega Simone Giuliani is minder fel en ziet wel in welke markt Pinarello hier mee had willen bereiken. Toch heeft zij ook kritiek op de uitvoer: “Deze advertentie is niet op de vrouwen gericht, maar op het vriendje dat zich niet wil aanpassen aan wie dan ook. Daarnaast is de context verkeerd. Het is prima als een vrouw –soms– als de zwakkere renner wordt neergezet, maar niet als dat haar enige identiteit is. Er zijn ook genoeg vrouwen die sneller zijn dan mannen, dat wordt hier volledig genegeerd.”

 

Helaas was dit niet de eerste vrouwonvriendelijke benadering in de fietswereld.

 

“Token attractive women” in Cycling Weekly

 

Het Britse tijdschrift Cycling Weekly had eerder dit jaar bij een artikel over de Hinckley Cycle Racing Club het bijschrift ‘token attractive woman’ gezet bij een foto van een van de vrouwelijke leden – vrij vertaald als ‘de typische aantrekkelijke vrouw’. Dat viel natuurlijk niet goed bij lezers van het tijdschrift en de online wielercommunity.

 

 

De officiële reactie van Cycling Weekly was: “Jammer genoeg is tijdens de productie van het tijdschrift door een assistent-redacteur dit idiotische bijschrift verzonnen [...]. Het bijschrift is niet grappig en niet representatief voor hoe we met ons werk omgaan. In de haast om het tijdschrift gedrukt te krijgen heeft helaas niemand anders de fout ontdekt.”

 

Ontblote vrouwen bij Assos

 

Bij Assos ging het niet zozeer om de tekst, maar om hoe vrouwen werden neergezet in hun advertenties. En gelukkig gaat dit om iets dat nu niet meer speelt. Maar tot een jaar geleden toonden vrouwen de Assos-kleding op de website met een ontbloot bovenlichaam. Dat zag er ongeveer zo uit:

 

 

Een jaar geleden werd bekendgemaakt dat Assos dit zou gaan aanpassen, want dit zou niet meer bij de tijd passen. Toen Phil Duff werd aangesteld als de nieuwe CEO van Assos, was het eerste dat hij wilde aanpakken de vrouwonvriendelijke advertenties. Aan Total Women’s Cycling vertelde hij destijds: “Toen ik bij Assos begon gaf ik gelijk aan dat de vrouwelijke doelgroep net zo belangrijk voor ons is als de mannelijke en daarom moeten ze op dezelfde manier worden neergezet – als atleten. En we willen met net zoveel toewijding producten voor hen ontwikkelen.”

 

Assos is gelukkig tot inkeer gekomen. Dat mocht ook wel, in 2016. Maar we zijn er nog niet. Als een groot merk als Pinarello, met waarschijnlijk een grote marketingafdeling, het nog steeds een goed idee vindt om een elektrische fiets op een dergelijke wijze onder de aandacht te brengen, is er nog een lange weg te gaan. 



<< Terug naar nieuwsberichten  






nieuwsbrief


inloggen beheerders